Geschillencommissie keukens? Wanneer u er zelf niet meer uitkomt met het oplossen van een klacht over uw keuken en de tegenpartij niet mee werkt, kunt u de hulp inschakelen van de geschillencommissie.
Deel eerst hier uw keukenklacht >>>
en wacht op antwoord alvorens u overweegt gebruik te maken van de commissie.
Wanneer kunt u de hulp inschakelen van de geschillencommissie? Hoe werkt het en wat wordt er van u verwacht? Wat zijn de voor- en nadelen? We hebben alles voor u onderzocht. Klachten over keukens vallen onder de geschillencommissie wonen.
Wanneer de geschillencommissie keukens inschakelen?
Onderwerpen van klachten over keukens die door de geschillencommissie in behandeling genomen kunnen worden gaan over:
- De keuken is niet deugdelijk gemonteerd
- Problemen met het aanrechtblad
- Perikelen met de keuken betreffende tegels aan de muren
- Problemen met keukenapparatuur
- Perikelen met laden en kasten
De geschillencommissie handelt niet inzake keukenwinkels die failliet zijn of in surseance van betaling verkeren.
Wij adviseren u eerst hier uw klacht keuken te deponeren alvorens u gebruik maakt van de geschillencommissie. Lees zelf de website van de commissie goed na als u van plan bent gebruik te maken van de commissie en controleer deze zelf op eventuele updates.
Hoe werkt de geschillencommissie inzake uw keukenklacht?
Wanneer u er echt niet meer samen uitkomt met de keukenleverancier kunt u gebruik maken van de geschillencommissie wonen. De commissie gaat er namelijk ook vanuit dat u er eerst alles zelf aan heeft gedaan om het geschil met de tegenpartij op te lossen.
Wanneer het dan toch echt nodig is om de commissie in te schakelen, zal het proces als volgt lopen: U ontvangt een vragenformulier waarin u de klacht kunt uitleggen. Vervolgens zal de tegenpartij op basis van dit formulier zijn standpunt kenbaar maken.
Daarna kunt u de klacht mondeling toelichten aan de voorzitter van de geschillencommissie. Hierbij komt dus geen advocaat of andere vorm van rechtshulp kijken.
LET OP: van belang zijn de termijnen. In de (leverings-)voorwaarden van de ondernemen staan regels omtrent de termijnen waarbinnen u de klacht moet melden.
Wanneer het oplossen van de klacht niet onderling kan, dient u binnen 12 maanden na het indienen van de klacht, de geschillencommissie in te schakelen.
Wanneer u na 12 maanden de klacht bij de geschillencommissie legt, kan de leverancier van de keuken verzoeken de klacht niet in behandeling te nemen. De commissie zal dan geen inhoudelijke uitspraak meer doen. U kunt nu alleen nog met het geschil naar de gewone rechter.
Wat wordt er van u verwacht wanneer u de geschillencommissie inzake keukenklachten inschakelt?
Er wordt van u verwacht wanneer u de geschillencommissie inzake keukenklachten inschakelt, dat u er alles aan gedaan heeft om het geschil onderling op te lossen. Wanneer dit niet het geval is, moet u het vragenformulier volledig invullen en het klachtengeld overmaken (hierover hieronder meer).
Daarna is de uitspraak van de geschilcommissie bindend. U dient het volledig in acht te nemen en er is geen mogelijkheid tot hoger beroep. Dit geldt ook voor de leverancier van de keuken waartegen u het geschil heeft ingebracht.
Wanneer u het er echt niet mee eens bent, dient u binnen twee maanden na de uitspraak van de geschillencommissie via een dagvaarding van de andere partij, aan de rechter te vragen om na te gaan of de uitspraak naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar kan worden verklaard.
Hiervoor moet u een advocaat inschakelen en een rechter, wat aardig wat kosten met zich mee brengt.
Voor- en nadelen geschillencommissie inzake keukenklachten
Er zitten enkele voor- en nadelen aan wanneer u ervoor kiest om u klacht in te dienen bij de geschillencommissie.
Voordelen -De kosten zijn minder dan wanneer u een rechter en advocaat moet inschakelen;
-Er zal gegarandeerd een oplossing komen voor uw klacht;
-U hoeft niet naar de rechter;
-Wanneer u gelijk krijgt van de geschillencommissie moet de betreffende keukenzaak u het klachtengeld vergoeden.
Nadelen
-Er gaat veel tijd overeen wanneer u de geschillencommissie inschakelt;
-Het kost geld, probeer het daarom eerst zelf;
-Wanneer de oplossing in uw nadeel is, kunt u niet in hoger beroep.
Kosten geschillencommissie inzake keukenklachten
Uw klacht neerleggen is niet kosteloos. De meeste keukens kosten boven de 1500 euro, om deze reden zullen de kosten over het geschil dat u met een keukenleverancier heeft, minimaal €152,50 bedragen.
Andere kosten hoeft u niet te maken, met uitzondering van de kosten die direct verband houden met de procedure, zoals portokosten en reiskosten voor het bijwonen van de zitting.
De leverancier van de keuken waar tegen u het geschil indient, dient deels de klachtengeld te vergoeden indien u in het gelijk wordt gesteld. Schakelt u rechtshulp in, dan komen deze kosten op eigen rekening.
Wie zitten er in een geschillencommissie?
De geschillencommissie bestaat uit drie leden. Voorzitter, een lid aangewezen door de consumentenbond en een lid aangewezen door de centrale branchevereniging Wonen (CBW).
Alle leden zijn benoemd door het bestuur van de Stichting en zijn volstrekt onafhankelijk en onpartijdig. Zo bent u verzekerd van een eerlijke en betrouwbare geschillencommissie, die proberen uw klacht zo goed mogelijk te verhelpen.
Er komt dus nogal wat bij kijken wanneer u de geschillencommissie wonen inschakelt voor een klacht over uw keuken. Probeer daarom altijd eerst zelf met de leverancier van de keuken te onderhandelen om samen een oplossing te vinden.
Over het algemeen zijn de keukenzaken daar schappelijk in en proberen met u tot een akkoord te komen. Plaats uw klacht over de keuken, om zo meer aandacht voor uw klacht te krijgen van de desbetreffende keukenzaak.